-
-
- Opdrachtgever:
- Defensie Pijpleiding Organisatie (DPO)
-
- Locatie:
- Hollands Diep
-
- Aanvang & oplevering:
- januari t/m juni 2021
-
Kust- & oeverwerken
Defensie Pijpleiding Organisatie (DPO) is een onderdeel van Defensie Materieel Organisatie (DMO). DPO beheert in Nederland 550 kilometer aan operationele pijpleidingen, deze liggen grotendeels onder de grond. Jaarlijks vloeit er ruim 5 miljard liter kerosine door de leidingen. Het leidingstelsel is onderdeel van het Central European Pipeline System(CEPS). Dit stelsel van 5400 kilometer aan operationele leidingen in West-Europa is halverwege de jaren '50 door de NAVO ontwikkeld. Het doel van de leidingen was om troepen aan het front snel te voorzien van brandstof.
In het Hollands Diep verwijderen we oude leidingen van DPO. De leidingen zijn een tweetal 8-duims pijpleidingen van 3,5 kilometer lang en zijn onderdeel van de Pernis-Woensdrechtverbinding. Begin deze eeuw is er een vervanger voor de leidingen aangelegd, dat maakt de relikwieën uit de vorige eeuw overbodig.
Van den Herik is letterlijk geknipt voor de klus. “Het weghalen van de oude zinkers is duur en complex”, vertelt Rob Bhaggoe van DPO, “Een klus als deze is voor zover bekend maar één keer gedaan, in de haven van Rotterdam, ook door Van den Herik-Sliedrecht.”
Van de 3,5 kilometer leiding ligt 2 kilometer in relatief ondiep water (1 tot 11 meter). Met ons kraanschip de Prins 1, is de leiding opgespoord. De gronddekking op de leidingen varieert van 1 tot 5 meter. Als de leidingen zijn gevonden worden ze opgebaggerd en vervolgens in stukken geknipt. Het knippen van de leidingen gebeurt boven een ponton, om de werkzaamheden zo milieubewust mogelijk te laten plaatsvinden. De oude leidingen worden vervolgens middels een beunbak afgevoerd naar een erkend verwerker.IMG_4669_2.jpg
Media Folder:De overige 1,5 kilometer leiding ligt aan land, waar drie dijken gekruist worden. Bij twee dijken volgt de leiding het profiel van de dijk met 0,8 meter gronddekking. Bij één dijkkruising, de primaire waterkering bij Willemstad, is de dijk later boven op de leiding aangelegd. Om de leidingen daar te kunnen verwijderen zou de aanvoer route naar Willemstad afgesloten moeten worden, zodat de dijk afgegraven kon worden. Echter hebben we de leidingen uit de dijk weten te trekken zonder de weg af te hoeven sluiten. De gaten zijn weer opgevuld zodat de hoogwaterveiligheid gewaarborgd blijft.
Meer lezen over dit project? Omroep Brabant kwam onlangs een kijkje nemen en schreef er dit artikel over.