Ontruiming blindganger Claes de Vrieselaan
Ontruiming blindganger Claes de Vrieselaan
29-05-2024

30 mei ontmanteling blindganger Claes de Vrieselaan

Na een gedetailleerde voorbereiding van maanden heeft ons team in de afgelopen weken laagje voor laagje de bodem afgegraven om de blindganger onder Claes de Vrieselaan 27 te benaderen. En met succes. 

 

Aanstaande donderdag, 30 mei, is het zover. De bom wordt geruimd. Het ruimen en onschadelijk maken gebeurt door de Explosieven Opruimingsdienst (EOD), maar om op dat punt te komen is heel wat werk verzet!

 

Wat eraan voorafging

Door uitgebreid historisch onderzoek van de specialisten van Saricon weten we dat in Rotterdam op zo’n 200 plekken een verhoogde kans is op de aanwezigheid van een niet ontplofte vliegtuigbom (ook wel blindganger genoemd). Zo ook in de Claes de Vrieselaan.

 

Benieuwd waar al deze blindgangers zich bevinden? Check het op de Bommenkaart Rotterdam.

 

Eind 2016 is, met behulp van detectieapparatuur, de waarschijnlijke aanwezigheid en locatie van een blindganger door ons bevestigd. De bom ligt op zo’n 8 meter onder de grond en op dit soort dieptes kan zo’n bom vaak zonder risico blijven liggen. In het geval van de Claes de Vrieselaan was het echter nodig om funderingen te herstellen. Dat heeft het college van Burgemeester en Wethouders in 2017 doen besluiten dat de bom geruimd moest worden.

 

Bijzondere operatie

Het gebeurt niet vaak dat er in het centrum van een stad dit soort werkzaamheden worden uitgevoerd. Het verwijderen van deze bom is dus uiterst zorgvuldig voorbereid. Het is een ingrijpende gebeurtenis. 

 

Om de bom te verwijderen, was het nodig om 3 panden (6 woningen) te slopen. Het slopen was in het najaar van 2023 klaar. Daarna hebben wij, in nauwe samenwerking met onder andere de Gemeente Rotterdam en de EOD het werk uitgevoerd dat nodig was om de bom op te graven, onschadelijk te maken, af te voeren en uiteindelijk, te vernietigen. 

 

Tijdens de ruiming op 30 mei moeten uit voorzorg zo’n 1.100 bewoners uit de directe omgeving hun woning uit. Veiligheid voor alles! 

 

Ook volgens de EOD gaat het hier om een unieke klus: 

“Meestal vinden we explosieven in open terreinen, vlakbij vliegvelden of havengebieden, waar alleen bedrijven tijdelijk moeten sluiten. Zo’n ruiming heeft veel minder impact op de omgeving. Hier ligt de blindganger middenin een woonwijk en moeten 1.100 mensen hun woning verlaten. Daarnaast weten we pas op 30 mei zeker met wat voor bom en ontsteker we te maken hebben. We zijn uitgegaan van een duizend ponder, het zwaarste kaliber met de meeste springstof, zodat we donderdag niet voor verrassingen komen te staan.”

 

De EOD bestudeert delen van de gevonden bomstaart

 

Precisiewerk op de vierkante meter

Een bom die zo’n 8 meter onder de grond ligt, die schep je er niet even uit. Daar komt zwaar materieel aan te pas. Om met dat zware materieel goed uit de voeten te kunnen, in de krappe ruimte tussen de huizen, is onze kraan speciaal voor dit werk uitgerust met een hydraulische cabine verhoging en LMB (last moment beveiliging).

 

Met deze hydraulische cabine kan deze 2,15 meter omhoog verplaatst worden wat de machinist een beter zicht geeft op de werkzaamheden in de kuip. De LMB zorgt ervoor dat we veilig kunnen hijsen.

 

Daarnaast is er voor dit bijzondere werk in samenwerking met Gebr. De Koning een speciale bouwkuip constructie uitgedacht en geplaatst. Dat hebben zij met veel precisie en in de krappe ruimte rond deze bom vakkundig en trillingvrij gedaan door gebruik te maken van een Silent Piler.

 

Laagsgewijs wordt de bodem afgegraven tot zo'n 8 meter diepte waar de blindganger zich bevindt

 

De ontmanteling

Na jaren van voorbereiding is het op donderdag 30 mei dan eindelijk zover. De EOD graaft de bom uit, identificeert hem en maakt hem daarna onschadelijk. De bom is daarna veilig te verwijderen en af te voeren. De EOD brengt de bom weg om hem buiten de stad te vernietigen. Als de EOD klaar is en de bom heeft afgevoerd, kunnen de bewoners hun huis weer in. 

 

Uiteraard zorgen wij er vervolgens voor dat het enorme gat weer netjes gedicht wordt, zodat daarna veilig kan worden gestart met de funderingswerkzaamheden.